Izložba fotografija Darije Petkovića: Okupacija u 26 slika / Zagrebačke tvornice

Platforma za Društveni centar Čakovec vas poziva na samostalnu izložbu Darije Petkovića na kojoj će predstaviti radove iz svojih serijala Okupacija u 26 slika i Zagrebačke Tvornice. Darije Petković kao profesionalan fotograf suvereno vlada zanatom fotoreportera i urednika ekonomskih i političkih časopisa, pa nikad ne popušta bojama niti političkim strastima, služeći se, veoma promišljeno i koncepcijski osmišljeno, ali i precizno, eminentno estetskim metodama.
Rođen je 1974. godine u Zagrebu, a diplomirao je na odsjeku snimanja, ADU u Zagreb 1999. godine. Za vrijeme studija započeo je profesionalno fotografsko djelovanje u tiskanim medijima koje je trajalo petnaest godina. Od 2005. godine zaposlen je na Akademiji dramske umjetnosti, Odsjek snimanja, Katedra za fotografiju gdje radi i danas kao docent i pročelnik katedre. Od 1996. godine samostalno izlaže fotografije a od 2007. intenzivno se bavi društveno angažiranom fotografijom.

U “Okupaciji u 26 slika” zabilježio je žalostan rezultat „okupacije“ Zagreba od strane stranog kapitala i pustoš koja je ostala prelaskom iz planske privrede u kapitalizam, a već ranije napuštene i mrtve pogone zagrebačkih tvornica (ciklus Tvornice) te eroziju društvenog života u javnom prostoru (ciklus Zagreb – zapad). Darije svojim radom upozorava na količinu napuštenih prostora, tvornica, obrta i trgovina koji su smješteni kako u centru grada, tako i na njegovim perifernim područjima. Njegove se fotografije usmjeravaju se na ekonomske probleme današnjice; napušteni prostori nekoć velikih poduzetničkih imena, prazni izlozi i neobnovljene, grafitima nagrđene fasade prizor su koji se već susretao po raznim dijelovima Hrvatske, samo što je sada prisutan u prostoru koji je nekoć označavao bogatstvo, napredak te koncentraciju najvažnijih umjetničkih i obrtničkih usluga.“.

Otvorenje izložbe održat će se u ponedjeljak, 31.10.2016. u 19 sati, u Galeriji Scheier u Čakovcu.

“Sekvenca u kojoj Darije Petković snima zagrebačke tvornice koje su prestale proizvoditi, a od njih su preostale samo zgrade koje dotrajavaju pretvarajući se vremenom ili u ruševine, ili u nove tvornice koje su ovamo stigle iz nekih drugih zemalja, precizno je određena ne samo mjestom (Zagreb), nego i vremenom. Fotograf ih je, naime, snimio mjesec dana prije ulaska Hrvatske u Europsku Uniju. Baš kao što je u prethodnom segmentu svoje knjige nastojao pokazati lice vremena u konkretnome prostoru, tako to čini i ovdje.

Nižući prizore ruševina ne otkriva gledatelju samo stanje u kojemu ih je zatekao došavši pred njih, nego konstruira vrlo preciznu priču o stanju sredine u trenutku važnih političkih i društvenih transformacija. Ono čega na ovim fotografijama nema i odsutnost čega je pravi sadržaj priče, to su ljudi koji su radom bili vezani za svoje tvornice, a sada ispražnjene i oronule građevine. Odsutnost pravih protagonista Petkovićeve priče pojačava prazninu i socijalnu težinu koje itekako zrače s fotografija. Ono što je prikazano, to su sablasti iz kojih izbija politička i društvena povijest zemlje uhvaćene u trenutku svoje preobrazbe. Dakako, posljedice te preobrazbe mogu se samo naslućivati, no dovoljno je indikatora koji ne obećavaju ništa dobro. Drugim riječima, izgled oronulih tvornica i tvornica pretvorenih u nešto sasvim drugo, jasna je metafora povijesnoga trenutka.

Tvornice, koje je Petković snimao 1. lipnja 2013. u prethodnome dijelu ove knjige, mahom su smještene na periferiji Zagreba. U sekvenci posvećenoj izgledu glavne gradske ulice, Ilice, on donosi prizore koje je snimio tri mjeseca kasnije, točnije 1. rujna 2013. Činjenica da nas je uveo u središte grada, a prizori odaju isto sumorno stanje s derutnim fasadama, zatvorenim trgovinama praznih izloga išaranih grafitima i oblijepljenih olinjalim reklamama, s natpisima koji otvaraju upravo nadrealne situacije, pojačava se dojam opće tjeskobe. Izdvajajući detalje iz konteksta cjeline ulice i grada autor smisao izabranoga prizora gradi na načelu montaže: ponaša se onako kako su to činili umjetnici kolaža unoseći u svoj jezik dvosmilenost i elemente crnog humora…”

– Zvonko Maković, Lica vremena

Izložba je dio projekta ACT INK kojeg ACT Grupa provodi u sklopu Ministarstva kulture.